XIX a. – išskirtinis ir be galo įdomus laikotarpis. Industrinė revoliucija nulėmė sparčią technologijų, medicinos ir biologijos mokslų pažangą – tai neabejotinai pakeitė Vilniaus bei kitų pasaulio miestų veidą.
To meto menininkai įkvėpimo sėmėsi iš skirtingų praeities epochų meno: gotikos, baroko ir renesanso. Todėl neišvengta masinio meno kūrinių štampavimo ir vartojimo. XIX a. pab. menininkai priešinosi masinei meno kūrinių gamybai – jie patys ėmėsi originalios kūrybos ir vertino individualumą. Šių reiškinių kontekste gimė modernas – dailės ir architektūros stilius, pasižymintis formų įmantrumu ir stilizuotu dekoratyvumu.
Modernas įvairiose Europos šalyse turėjo skirtingus vardus: Prancūzijoje ir Belgijoje vadinamas art nouveau, Vokietijoje – jugendstil, Austrijoje, Vengrijoje ir Lenkijoje – secesija, o Lietuvoje, kaip ir Rusijoje, – modernu. Šiuo laikotarpiu menininkams didžiausiu įkvėpimu tapo gamta, moters grožis, tautiniai motyvai ir geometrinės formos. Į Vilnių modernas atėjo kiek vėliau nei kitose šalyse – tik XX a. pr. per Varšuvą, Krokuvą bei Peterburgą ir gyvavo iki Pirmojo pasaulinio karo pradžios. 1900 m. Vilniuje buvo vis dar populiarus istorizmo stilius, kuris iš dalies lėmė gana santūrią moderno stiliaus architektūrą. Čia sutinkamos trys moderno stiliaus kryptys: susipynęs su istorizmu; plastiškas ir dekoratyvus; racionalus ir geometrinis. Nors mums geriausiai žinoma art nouveau sostinė yra Ryga, kviečiame atidžiau patyrinėti Vilniaus centre esančius pastatus ir atrasti iki tol nepastebėtas gamtos bei augalijos įkvėptas sostinės architektūros detales.