Sveiki, mieli keliautojai! Smagu, kad po miestą renkatės judėti gamtai draugišku viešuoju transportu. Tačiau ne tik dėl to jis vertas dėmesio. Juk troleibusai – ne taip dažnai sutinkama transporto priemonė pasaulio miestuose, o štai Vilniuje savo garbingą istoriją jie rašo nuo pat 1956-ųjų. O kodėl vėžiname ir viską pasakojame būtent 2-ajame maršrute? Tai taip pat ne sutapimas.
Darganotą 1956-ųjų lapkritį vilniečiai pirmąsyk savo akimis pamatė naują transporto priemonę – troleibusą. Grindiniu ėmė riedėti 2-ojo maršruto troleibusai „Antakalnis-Geležinkelio stotis“. Kodėl startuota ne 1-uoju maršrutu? Juk tai būtų logiškiau. Bėda tame, kad 1-ojo maršruto, kuris driekėsi nuo stoties iki Žvėryno, kontaktinio tinklo statyba klostėsi lėčiau nei planuota. O naujovę miestiečiams skubėta pristatyti ne bet kada, o per Spalio revoliucijos minėjimą. Sovietmečiu ši šventė buvo minima pompastiškai, todėl nukelti troleibusų starto buvo nevalia. Tad tam kartui istoriją nuspręsta pradėti rašyti su 2-uoju maršrutu, o 1-asis ėmė kursuoti tik kitais metais – 1957-aisiais.
Troleibusų gyvenimo pradžia ne vien rožėmis klota – pasakojama, kad dėl menkų miesto energetinių pajėgumų, paleidus troleibusus kone pusei vilniečių teko laikinai atjungti elektrą. O ir pačios mašinos buvo itin nepatogios – tai buvo maskvietiški troleibusai MTB-82D. Deja, techniškai jie jau buvo pasenę. Įdomu tai, kad MTB buvo konstruojami aviacijos gamykloje! Pasibaigus karui, kai kurios įmonės, vaizdžiai sakant, neturėjo ką gaminti, todėl viena iš jų ėmėsi rinkti troleibusus. Tad jie bent vienu atžvilgiu – tuo, kad jų kėbulai kniedyti iš aliuminio lakštų – buvo išties panašūs į lėktuvus.
Jau po ketverių metų, 1960-aisias, Vilnių pasiekė tam metui itin pažangūs čekoslovakiški troleibusai „Škoda“. Pirmieji modeliai vadinosi 8Tr. Netrukus atkeliavo ir apvalaini, cepelinais vadinti 9Tr. kurie iš miesto gatvių išnyko tik prieš keliolika metų. Tiesa, vienas toks Vilniuje dar yra, tačiau reguliariais maršrutais seniai nebekursuoja. O štai kampuotų 14Tr mieste iki šiol gausu – juos puikiai pažįstate, galbūt net juo dabar riedate! Įdomu tai, kad net ir kiti gamintojai, tarkime, „Solaris“, daugelį komponentų ir darbų vis dar perka iš „Škodos“. Tad čekiška technika mūsų gatvėmis rieda ir toliau.
Apie troleibusus dar šnektelsime. O dabar pakalbėkime apie miesto istoriją.